مشاوره رایگان برای اجرای ایزوگام

اجرای قیرگونی سرویس های بهداشتی
قیرگونی سرویس های بهداشتی (حمام، دستشویی، پانسیون، تراس، آشپزخانه و استخر)، باید حتی الامکان دو لایه قیرگونی اجرا شود یعنی یک لایه شل + یک لایه گونی درجه ۲ + یک لایه قیر مخلوط سفت و شل + یک لایه گونی درجه یک + یک لایه قیر سفت عسلی ( قیر نه خیلی داغ باشد نه خیلی سرد)
قیرگونی سرویس های بهداشتی در برج ها بیشتر اوقات برای اطمینان بیشتر با سه لایه قیرگونی اجرا میگردد

نحوه ی اجرای قیرگونی در سرویس دستشویی
بعد از سیمان کشی و شیب بندی سرویس و شاقول نمودن گوشه های دیواره ها (به جهت طراز کار کاشکاری) و ایجاد گودال جای کاسه دستشویی، اضافه لوله فاضلاب یا همون سیفون را از کفه کف برش داده و داخل سیفون را پر از آب می نماید که اگر احیانا قیر داخل سیفون ریخت قابل برداشتن باشد.
قیرکار ابتدا این گدال را یک لایه اضافه قیرگونی میکند و لبه های داخلی لوله سیفون را با تکه های کوچک گونی و قیر شل خالص آبندی می کند (چون قیر شل خالص چسبندگی زیادی دارد). قیرگونی بدنه دیوار سرویس دستشویی باید حداقل ۵۰ الی ۶۰ سانتیمتر و گاهی بیشتر ارتفاع داشته باشد که مانع از ترشح آب در مرور زمان به دیوار گردد.
برای خوب چسبیدن قیرگونی به دیوار و برگشت نکردن آن به علت گرما قیر بدنه دیوار باید به نسبت ۵۰ به ۵۰ برای لایه های زیر و ۱۰۰% قیر سفت برای لایه های رویی استفاده گردد، لازم به توضیح است که جلوی در سرویس ها قبل از قیرگونی یک دیواره ی ماهیچه ای با سیمان اجرا گردد که بعد از قیرگونی مانع نفوذ آب به گوشه های چاچوب در گردد و مطلب مهمتر شیب بندی سرویس ها قبل از اجرای قیرگونی می باشد چرا که اگر آبی در جایی از سرویس جمع گردد (روی قیرگونی) باعث بوی بعد در ساختمان در بلند مدت میشود که کمتر کسی هم متوجه علت وجود این بوی بد میشود، در نتیجه خانم های خانه مدام سرویس های بهداشتی را با انواع شوینده ها شستشو میدهند که بو را برطرف کنند، قافل ازینکه این بو در قسمت لایه های سرامیک و روی قیرگونی مخفی شده است، پس به برطرف کردن این عیب باید بسیار اهمییت داد.

قیرگونی حمام
در قیرگونی حمام ها نیز مانند دستشویی کاار میکنند با این تفاوت که دیواره های حمام تا ارتفاع ۱ متر الی ۱/۲۰ متر قیرگونی شود برای بدنه دیوار یک لایه کفایت میکند.
لوله فاضلاب از رو سیمان برش خورده وپر از اب گردد تیکه های قیرگونی به داخل لوله تا ۱۰ سانتیمتر برگشت خورده و خوب چسبیده شود.
توجه داشته باشید لوله فاضلاب توالت فرنگی راهرگز برش ندهید این کار بعد از کف فرش ونصب کاسه انجام میگیرد.

قیرگونی اشپزخانه
قیرگونی اشپزخانه نیز مانند سرویسهای دیگر میباشد بدنه دیوار ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر بالا برود لوله فاضلاب از کف برش خورده اما لوله های لباسشوییوضرفشویی اگر در کف قرار دارند بریده نشده بعداز سرامیک کف بریده شوند.
برا اشپزخانه یییک لایه قیرگونی جواب میدهد ولی بهتر است دولایه اجرا گردد.

قیرگونی تراس
قیرگونی تراس حدود ۲۰ الی ۴۰ سانتیمتر بالای دیوار اجرا میشود.قیر مصرفی دران باید بیشتر قیر سفت باشد چرا که اکثر تراس ها درتابش مستقیم خورشید قرار دارند قیر سفت از جدا شدن گونی ازدیوار جلوگیری میکند.

ایزوگام سرویس
عایق بندی سرویس با ایزوگام توصیه نمیشود چراکه لوله های فاضلاب خوب اب بندی نمیشوند.گوشه های دیوار ضخیم شده باعث زیاد دوغاب خوردن کاشیکاری میشود و در بلند مدت اب ونم ایزوگام را دو پوس کرده باعث دردسر می گردد.اگر کسی اجرانماید حتما ایزوگام ساده با کیفیت مصرف کند وحداقل دولایه اجراشود قبل از ایزوگام قیر ریزی شده .با ایزوگام ب پ پ که چسبندگی زیاد وقیر بیشتر و بهتری دارد عایق نمایند.
توجه……….داخل لوله فاضلاب فقط یک لایه نازک ایزوگام بر گردد تا دریچه تنگ نشود.در اجرا ونصب ایزوگام سرویس سانت به سانت آن باید لگدکوب شود، مخصوصا اطراف لوله های فاضلاب تا حباب هوایی در زیر ان باقی نماند.

توضیحاتی راجب لکه گیری ایزوگام
برای لکه گیری بام نصاب ابتدا روی بام گردش کرده با دقت کارشناسی کند تمام روزنه ها.ترک .ها جاهایی که دوپوس یا تبله شده اند.بندهایی که از هم جدا شده ونیز زیر کولرها که غالبا خیس هستند واطراف ابرو ها وناودان ها که همیشه معیوب می باشند گوشه های کانال کولر.بدنه دیوار خرپشته وجان پناه که اکثر انها به علت وجود سیمان سفید دو پوسته هستند همه وهمه را به دقت نگاه کند واگر احتمال داد جایی معیوب است به اندازه مناسب ایزوگام برش داده با حرارت زیاد نصب ولگد کوب کرده یا با دستکش خ با فشار بچسباند.
توضیح اینکه ناودان هایی که کفخواب فلزی دارند حتما برسی کرده اگر پوسیدگی داشته باشد حتما تعویض گردد.
الزاما در ابندی وتعمیر لوله ناودان های چدنی یا پلاستیکی از نمره ۸ به بالا نیازی به کف خواب یا فلنچ قیفی شکل نمی باشد حتما با خود ایزوگام ابندی وتست گردد…تیکه های ایزوگام ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر داخل لوله قرار گیرد.

طریقه ابندی ناودان بام هیی که قبلا اسفالت یا ایزوگام شده اند
دراین پشت بام ها ناودان وپیرامون ان را تا شعاع حدودا یک متری خوب حرارت داده ولایه برداری کنند تا به لایه های زیرین وتازه ایزوگام یا قیر گونی برسند بعد شروع به عایقکاری نمایند با این عمل ناودان ابندی شده وشیب این قسمت از بام را اتوماتیک اضافه نموده اید.
ناودان هایی که کنار دیوار یا داخل کار میباشند و ورودی انها تنگ است باید ورودی شان گشاد کرده که براحتی داخلشان تعمیر شود در غیر این صورت گرد خاک وگل ولای موجود درمحل مانع ابندی صحیح شده ودر کوتاه مدت سبب خرابی میگردد.
استادکار الزاما این کار را انجام دهد وکارفرما حتما پیگیر همه این کارها باشد.

زیرسازی کار قبل از ایزوگام وقیرگونی
قبل از شروع به کار قیرگونی یا ایزوگام سطح کار کاملا نمیز باشد تمام گردخاکها .ماسه .برگها وپوشال کهنه های کولروضایعات دیگر تمیز جاروبکشی شود اگر کرد خاک زیاد باشد یک روز قبل محل کار شستشو داده شود.
چین وچروک های موجود.تبله های هوادار.ترک های بزرگ.همه وهمه بای حرارت خورده وصاف شود.
تمام شکافها وترک ها با ید دولایه ایزوگام شوند یک لایه بدون حرارت ولیه رویی که سراسری است با حرارت وپاکوب اجرا گردد حتی لامکان گودی ها وچاله ها راپر کرده وصاف نماییم.
دربدنه دیوار جایی که سیمان پوسته شده ان را جدا کرده ترمیم نماییم قرنیز ها وموزاییک های لغ شده راکنده واصلاح کنیم.
ایزوگامکار یا قیرکار یا اسفالتکار در موقع نصب اجرا وپخش به هیچ وجه اجله ننمایند بادلسوزی تمام و وجدانی پاک رضای خدا را در نظرداشته تا مزدی حلال ومناسب به انها برسد.

نصب ایزوگام
همانطور که درقسمت زیرسازی توضیح داده شد تمیزی سطح ، خشک بودن سطح ،صاف بودن سطح و اب و هوای مناسب در موقع کار الزامی است. نصاب یا ایزوگام کار باید ماهر و حرفه ای عمل کند. قبل از شروع به کار تمامی ناودان ها را حرارت داده ، لایه برداری کند و پیرامون انها را شیب دار کند تا گودی باقی نماند سپس ناودان هارا تیکه گیری کند و انگاه از جلوی ناودان ها شروع به نصب ایزوگام ها کرده با رعایت هم پوشانی ، اندازه نه کم و نه خیلی زیاد به حد استاندارد.
ایزوگام کار باید بسیار حوصله دار باشد و تمام ایزوگام نصب شده را در حین کار پا کوب کند تا هوا در زیر ایزوگام باقی نماند . در نصب لبه های بام که اختلاف سطح زیاد دارند از تیکه های کوچک ایزوگام یا ایزوگام را به صورت عرضی نصب کند.
بهتر است که جان پناه ها و دیوارها تا روی سنگ قرنیز ایزوگام شود . با این کار سنگ ها قرنیز ثابت می مانند و ازافتادن انها جلوگیری میشود و نیز از پوسته شدن سیمان دیوار و ریختن نخاله روی بام جلوگیری میشود
توصیه میشود کارفرما در انتخاب نصاب یا ایزوگامکار دقت بیشتری نماید واین مطلب را در نظر داشته باشد که نصب ایزوگام مهمتر از کیفیت ان می باشد پس در اجرا ونصب ایزوگام باید دقت عمل بسیار باشد.
نویسنده مقاله حاج علی کرمی تلفن همراه ۰۹۱۲۲۷۱۱۶۳۴ تلفن دفتر ۰۲۱۷۷۰۵۳۰۶۷

مطالبی در مورد اجرای قیرگونی و اسفالت
تمام گفته هایی که در مورد اجرای ایزوگام ارایه شد برای کار قیرگونی و اسفالت نیز همین گونه باید اجرا شود. با این تفاوت که نصاب ایزوگام باید تجربه ی کار قیرگونی و اسفالت کاری هم داشته باشد.
برای کار و اسفالت بهتر است از نیروهای سنتی و قدیمی که ید طولانی تری در این حرفه دارند استفاده شوند.
هرگز انجام این کار را به کارگران ساختمانی و غیرمتخصص نسپارید.

اطلاعات گونی وچتایی
مرغوبترین گونی به ترتیب گونی بنگال،گونی پاکستانی ،گونی هندی ،گونی ایرانی وگونی چینی میباشد.
گونی درجه یک پر عرض که عرض ان از ۱۱۵ سانتیمتر الی ۱۱۷ سانتینتر میباشد
گونی درجه یک کم عرض که عرض ان از ۱۰۳ سانتیمتر الی ۱۰۵ سانتیمتر میباشد

گونی درجه ۲ فقط پر عرض تولید میشود، ۱۱۵ سانتیمتر الی ۱۱۷ سانتیمتر
گونی درجه ۳ فقط کم عرض تولید میشود ۱۰۳ سانتیمتر الی ۱۰۵ سانتیمتر
نتیجه مطلب
گونی درجه ۱ هم پر عرض وهم کم عرض تولید میشود با وزن بیشتر بافت پرتر تراکم بیشتر
گونی درجه ۲ فقط =ر عرض باتراکم وبافت متوسط ووزنی کمی کمتر از نوع ۱
گونی درجه ۳ فقط کم عرض با تراکم کم باقتی شل دریچه های باز و وزن سبک

در خرید گونی به نکات زیر توجه کنید
واحد اندازه گیری گونی یارد میباشد هر یارد ۹۱/۵ سانتیمتر است
هر ۱۰۰۰ یارد گونی یک الد مینامند
داخل هر الد حدود ۱۰ طاقه گونی یارد شده با نوشته نوع ان قرار داده اند
هنگام خرید ..گونی باید اب ندیده،اتو شده ،بدون ضربه یا پوسدگی باشد بیشتر الد های گونی موقع جابجایی وبارگیری با لبه تیز لیفتراک زخمی یا سوراخ سوراخ میشوند
که در هنگام خریدباید مواظب این موضوع باشیم.

انواع قیر تولیدی ومصرفی در ساختمان ۱
۱- قیر شل یا ۶۰ در ۷۰ همان قیر پالایشگاهی میباشد
۲ – قیر ۹۰/۱۵ همان قیر سفت خالص که در کارخانه های قیر سفت کنی با حرارت دادن وانالیز قیر شل پالایشگاهی تولید میکنند
۳ – ثیر ۸۵/۲۵ مخلوط قیر شل وسفت بوده که بسیار با کیفیت وعالی برا قیرگونی میباشد.
۴ – قیر اتوماتیک (مانند روغن اتوماتیک) با فرایندی که بر ان اجرا میشود خود را با دمای محیط سازگار میسازد ودر ایران کم تولید شده وگران میباشد.
۵ – قیر دمیده(به عبارتی اشغال) که در کارخانه های قیرسقت وبعضی از کارخانه های ایزوگام تولید میشود با این تفاوت به جای قیر شل پالایشگاه مازوت یا نفت کوره را در دکل ها وتانکر هی بزرگ توسط دستگاه وکمپرسور حرارت داده انالیز کرده به قی دمیده تبدیل میکنند.
این قیر در رینگ های مختلف تولید شده به جای قیر سفت قیر مخلوط پالایشگاهی به بازار تزریق میکنند وحاصل ان ایزوگام ها واسفالت های بی کیفیتی میباشد که همه نظاره گر ان هستیم.
دh6 این قیر برای کار قیر گونی واب بندی کردن سطوح محصول مناسبی نمیباشد.
قیر دمیده به علت داشتن مازوت بسیار قابل اشتعال میباشد.
۶ – قیر ام سی از این قیر جهت قیرپاشی جاده ها ومحوطه ها قبل از اجرای اسفالت وگاها برای کاهش گردخاک درجاده های خاکی استفاده میشود.
به علت نفوذ پذیری زیاد ونچسبیدن ان به پرخ ماشین ودستگاه های راه سازی وپخش اسفالت بهتیرین ومرغوبترین قیر برا این کار میباشد.
علت نفوذپذیری ان شلی ومخلوطیش با مایعاتی چون بنزین ،نفت ،تینر وگازوییل است.به همین علت بسیار خطرناک و قابل اشتعال بوده وبوی خاصی از ان به مشام میرسد.

ایزوگام
نوع وکیفیت ایزوگام
ایزوگام خوب باید شرایط زیر را داشته باشد
۱ -ضخامت ۴ ملیمتر ،چسبندگی زیاد با قیرپالایشگاهی،تیشو نخدار وپلیستر با وزن بالا
۲ -قابلیت انعطاف پذیری داشته بویی از ان احساس نگردد محکم ،با دوام وجر بوده زود پاره نشود.
۳ -لبه های ان سالم وضخامت کل رول ایزوگام یکنواخت باشد.
از ایزوگام هایی کهضخامت وچسبندگی کم دارندودر ساختشان از پودرهای مختلف ،کوک،ضایعانت پالایشگاه،ضایعات پلاستیکی واز پودر لاستیک وتیوب کهنه استفاده شده هرگز استفاده نشود.
این گونه محصولات علاوه بر اینکه کارایی مثبت نداشته سرطان زا هم هستند.
این ایزوگامها از نظر ظاهری هیچگونه تفاوتی با ایزوگام مرغوب نداشته،اتفاقا وزن بیشتر و زرق وبرق بیشتری دارند.
غافلگیر مارک ها،نوشته ها وعلامتهای مختلف روی لیبل انها نشوید.
۴ -ایزوگام در دو نوع تک لایه ودو لایه تولید میشود.
۵ -از ایزوگام های بی او اف یا قیر دمیده با ضخامت بالا انواعی که مشتقات مرغوب دارند استفاده شود مانعی ندارد
ایزوگام مرغوب از قی پالایشگاهی – بی – پی – پی و پلاستیک نو ،تیشو نخدار،پلیسترنبافته با وزن ۱۵۰ گرم ومشتقات عالی تهیه می گردد.
درحال حاضر بالغ بر۵۰۰ نمونه ایزوگام با اسم های مختلف تولید میشود.
واحد شمارش ایزوگام رول میباشد

هر رول ۱۰ متر مربع میباشد عرض ان ۱ متر ،طول ان ۱۰ متر است وزن استاندارد ۴۰ الی۴۲ کیلوگرم
قیمت ایزوگام نصب شده بر اساس متراج مصرف شده محاسبه میگردد در واقع از متراج حقیقی کمی بیشتر است یعنی حدود ۱۰% الی ۱۵% وگاهی تا ۲۵% از متراج حقیقی بیشتر مصرف میشود.

تقدیمی از تهران ایزوگام تلفن ۰۲۱۷۷۰۵۳۰۶۷ همراه ۰۳۱۲۲۷۱۱۶۳۴

ایزوگام با روکش شن
همان ایزوگام معمولی است به جا ی فویل درلایه روی ان از شن های رنگی استفاده شده است وکیفیت ان بستگی به مصرف قیر ومشتقات استفاده شده درایزوگام را دارد..
مانند ایزوگام بی – پی – پی (قیر خالص) وایزوگام بی -او – اف (قیر دمیده)
ایزوگام فویلدار نیز دررنگهای مختلف با روکش الومینیوم تولید میشود…نقره ای،اخرایی،قرمز، ابی،،طلایی و….
بهترین ان برای هر نوع عایقکاری به لحاظ ابندی شدن نوع ساده ایزوگام میباشد.
ایزوگام بدنه دیوار
ایزوگام بدنه مخصوصا در ارتفاع باید کیفیت وچسبندگی بالایی داشته اگر از نوع فویلدار استفاده کردد با فویل مرغوب انتخاب شود.
ایزوگام هایی که فویل انها خوب پرس نشده خیلی زود کنده شده ولک لک میشوند برا عایقکاری مناسب نیستند.
از ایزوگام های قیر دمیده ویا ایزوگام هایی که از ضایعات پودر میل،کک،ولاستیک پودرشده در انها به کار رفته به هیچ وجه برای عایقکاری بدنه دیوارهای مرتفع که درفضای ازاد قرار دارتد لایه ای روی انها نیست استفاده نشود.

تفاوت ایزوگام روکشدار با ساده درعایقکاری در چیست/؟
در عایقکاری،فویل روی ایزوگام،فقط برا انعکاس نور خورشید وزیبایی کار کارایی داردو گرته درابندی عایق هیچگونه اثر مثبتی ندارد.
ایزوگام ساده خیلی بهتر ابندی شده ومشکلساز نیست اما فویل درمرحله بعدی عایقکاری مانع چسبیدن ایزوگام جدید به ایزوگام قدیمی میشود حتی فویل در بندکشی وجوشکاری نصب باعث خوب نچسبیدن ایزوگام میشود.
با این توضیح برا سطوحی که زیر کار انها سیمان وایزوگام از قبل نصب شده است بهتر این است که از نوع ساده استفاده شود.تنها جایی که زیرکار قیرگونی یا اسفالت است یا در مناتق خیلی گرم قرار دارند از نوع روکشدار مصرف شود.
توجه………….توجه
در جایی که وسایل تاسیساتی یا کابل هی برق ومخابراتی وجود داردایزئگام فویلدار نصب نگردد چون باعث برق گرفتگی واتش سوزی میشود.

تبله…..چین وچروک….بام را چگونه تعمیر کنیم؟
در ایزوگام وقیرگونی باگذشت زمان چسبندگی کم شده خود به خود تبله ،موج وچین چروک سال به سال بیشتر میشود. اما اگر ایزوگام کیفیت خوبی نداشته باشد یا خوب نصب نشده باشد این اتفاق در همان سالهای اول بسیار چشمگیر است، برای ترمیم اینگونه کارها بهتر است که در فصل گرم سال تمام تبله ها را چاک زده به طوری که از آن باقی نمانده باشد و دوباره حرارات داده پاکوب کرده و بچسبانیم، در نهایت روی تمام چاک ها و برش ها ایزوگام نصب کنیم، عایق هایی که زیر آنها آب نفوذ کرده یا نم وجود دارد باید بلااستثنا برداشته شده و دوباره عایق شوند. این مورد برای وجود گردو خاک در زیر ایزوگام صدق میکند

کارخانه های ایزوگام ایران
در اکثر شهرهای ایران کارخانه وجود دارد اما تجمع کارخانه های ایزوگام در دو شهرک صنعتی دلیجان واقع شدند، در شهرک های صنعتی اطراف تهران نیز کارخانه های زیادی وجود دارد، هر کدام ازین کارخانه ها برندهای مختلف با نام های متفاوت ایزوگام تولید می کنند و در همه ی شهرها نمایندگی دارند

ابزار مورد نیاز برای ایزوگام کاری
۱- کپسول گاز ۲- چراغ (سر پیک) همراه با شلنگ سیمی و سر شلنگی که به کپسول وصل می شود
۳- کمچه مخصوص ایزوگام کاری، چاقو یا کاتر و ابزار های مورد نیاز دیگر
هر کپسول گاز به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ متر ایزوگام نصب می کند شرایط آب و هوایی، نوع ایزوگام و طریقه کار کردن نصاب در مصرف گاز تاثیر دارد
چگونه شکاف وترک های پشت بام را ترمیم نماییم؟
اگر بخواهیم این تراشه ها را برا زمان طولانی درست کنیم ودیگر ما را اذیت نکنند ابتدا ترک ها را حرارت داده تا با قیر ومصالح اطراف خود ترک پر کرده وصاف نماییم
بعد ازین کار یک لایه ایزوگام به صرت نچسبیده و خام با عرض کمتری روی آنها پهن کرده سپس یک لایه عریض تر از لایه اولی با حرارت زیاد روی آنها نصب کنیم و خیلی خوب لگدکوب نماییم به طوری که لبه های ایزوگام لایه دوم خیلی خوب و بدون چین و چروک به مابقی سطح بام چسبیده شود

شیب بندی پشت بام
در شیب بندی پشت بام اکثر استاد کاران کرم بندی و ریسمان کشی کرده و پوکه و مصالح می ریزند در نهایت یک لایه سیمان کشیده کار را تام می نماید اما این کروم ها (جای ریسمان کشی ها) بعدا ترک خورده و به مرور زمان قیرگونی یا ایزوگام را پاره میکند پس این روش روش خوبی نمی باشد
موقع لیسه کشی سیمان جای کروم ها را تخریب کرده و با سیمان یکنواخت با تمام سطح پشت بام تسطیح نماییم. در سیمان کشی بام بهتر است از تخته ماله و مصالح شسته استفاده گردد که سیمان ترک برندارد

طرز کار نصب ایزوگام در دو لایه
نصب ایزوگام باید با توجه به عرض و طول محیط کار و با توجه به مسیر شیب بام از دهنه ی ناودان آغاز می شود. توضیح اینکه به هر سمتی که شیب کمتر دارد بند بند ایزوگام کمتر باشد و با توجه به طول و عرض بام و مانع های که سر راه رُل ایزوگام قرار دارد سعی کنیم رُ را سالم نصب کنیم یعنی کمتر برش داده و بند کمتری ایجاد کنیم و در مصرف ایزوگام صرفه جویی کنیم. موقع نصب ایزوگام به هر مانعی که رسیدیم برش داده و دوباره شروع کنیم تا ایزوگام چروک نشود و زیر آن تبله و نچسبیده باقی نماند. حال اگر بخواهیم همین را در دو لایه ایزوگام کنیم بند قبلی ایزوگام را باید کاملا در وسط رُل لایه دوم قرار دهیم. با این کار از شطرنجی شدن بام جلوگیری کرده و بند زیری را پنهان و آبندی کرده

طریقه ی اجرای دو لایه قیرگونی
در قدیم و در حال حاضر قیرگونی را به صورت چپو راست یا همان شطرنجی اجرا میکردند اما بهترین حالت این است که بند قیرگونی زیرین را وسط لایه دوم قرار داده تا بند اولی کاملا مخفی شده و آبتدی گردد
اجرای قیرگونی نیز با توجه به شیب بام و کمتر تیکه خوردن گونی از دهنه ی ناودان شروع می شود
قیرگونی بدنه دیوار ها، لوله ها و کانال های کولر باید جدا از قیرگونی کف باشد
تا در قسمت پایین دیوار و لوله هوا باقی نماند و گونی کشیده نشود با این کار قیرگونی خیلی خوب به بدنه دیوار و کف بام می چسبد. در قسمت های شیب دار مثل کناره های بام که قیرگونی کشیده می شود، روی قسمتی از لبه یک لایه اضافی به عنوان ترمز کار استفاده می شود.

ایزوگام و عایقکاری در جاهای صنعتی
محلهایی که کابل های برق یا دستگاه های مخابراتی مانند آنتن ها، گیرنده ها، آنتن های مرکزی، بام های بانک ها، شرکت های بزرگ، قسمت تاسیسات بیمارستان ها، پست های برق و … روی پشت بام و دیوار های آنها کابل فراوانی وجود دارد، هرگز از ایزوگام فویلدار استفاده نشود، چرا که فویل روی ایزوگام رسانای برق بوده و خیلی زود باعث اتصالی، برق گرفتگی و آتش سوزی می شود، همچنین در موقع رعدو برق حادثه آفرین است پس توصیه می شود در چنین مکانهایی از ایزوگام ساده و بدون روکش استفاده شود.

ایزوگام سوله و شیروانی
ایزوگامی که برای ایزوگام کاری سوله و شیروانی مصرف میشود باید با کیفیت ضخیم و با چسبندگی فراوان باشد. تریجحا از ایزوگام های تیشو و پلی استر قوی دارند استفاده گردد. اجرای ایزوگام سوله و شیروانی قوانین خاصی دارد که نصاب های ماهر و حوصله کار این کار را به خوبی بلد هستن. ناودانی ها و آبروهای سوله و شیروانی اکثرا پر از گردوخاک و گلولای هستن. قبل از هرکاری آنها را باید تمیز کرده و شستشو دهند. پیچ های بالا گرفته از سطح کار را برش داده و قسمت های سوراخ شده یا پوسیده را دو لایه ایزوگام نصب نمایند. ایزوگام باید به آرامی در تمامی شیار ها و موج های موجود در ورق یا ایرانیت خوابیده و خوب چسبیده شود. اورلب یا همپوشانی در سوله و ایرانیت کمی بیشتر از سطح صاف می باشد. هیچ گونه تبله یا هوایی در زیرکار شیروانی نباید باقی بماند.

اطلاعات مختصری جهت شناخت اسفالخت
۱ – اسفالت نرم (پشت بامی) به شماره ۰۴ -۰۵ -۰۶
مصرف این اسفالت در پشت بام،پیست اسکیت،لایه رویه باند فرودگاه،محوطه شهربازی وبعضی از رمپ ها وپیاده رو میباشد.درصد مصرف قیر دراین اسفالت به علت فیلر زیاد در ماسه از همه اسفالت ها بیشتر است درنتیجه تیمت بالاتری دارد
۲ -اسفالت توپکا (دوبینه) به شماره ۰۶ -تا ۰۱۲ مصرف این اسفالت بای روکش اسفالت مدارس،کوچه ها ،خیابان ها وروکش لایه اخر اتوبان ها خلاصه برا همه محوطه ها میباشد. شن دانه وماسه نخودی وقیر مصالح تشکیل دهنده این اسفالت است مصرف قیر داین اسفالت کمی کمتر از اسفالت نرم میباشد قیمت اسفالت توپکا کمتر از اسفالت نرم میباشد.
۳ – اسفالت بیندر (اسفالت زبره)به شماره ۰۱۲ تا۰۲۴ مصالح این اسفالت ماسه نخودی بادامی وقیر است. مصرف بیشتر این اسفالت لایه زیرین جاده ها ،اتوبان ها ،فرودگاه ها ومحوطه هایی که چند قشر اسفالت پخش میکنند میباشد.
نسبتا قیر کمتر مصرف میکند وقیمت کمتری دارد. کمترین قطر برای پخش این نوع اسفالت ۱۰ سانتیمتر میباشد.
کمترین قطر پخش اسفالت نرم ۲سانتیمتر به بالا است
کمترین قطر پخش اسفالت توپکا ۵ سانتیمتر به بالا است
قیر مصرفی در اسفالت از نوع ۶۰/۷۰ یا پالایشگاهی باید باشد.هر چقدر کیفیت قیر و مصالح مصرفی بهتر باشداسفالت مرغوب تر شده و هنگام پخش سطحی صاف با تراکم بالا ایجاد میشود. مصرف شن وماسه شکسته وبدون خاک باعث قفل وبند بیشتر و محکم تر شدن ان میشود.
اسفالت هایی که از قیر دمیده تولید میشوند فاقد کیفیت بوده و ماندگاری کمتری دارند. پخش اسفالت در فصل گرم و بدون نم و رطوبت نتیجه کیفیت مطلوب اسفالت می گردد.

زیرسازی نوار حفاری جهت اسفالت
بعد از لوله گذاری درکانال وکشیدن نوار علامت خطر روی لوله واجرچینی ،روی ان رابا خاک نرم =وشیده مابقی کانال را با غرق اب کردن خاک و گل کردن مصالح پر مینماییم این کار باعث یکنواخت پرشدن نوار حفاری شده بعد از خشک شدن فرونرفته و نشست نمی کند.
روی نوار حفاری قبل از اسفالت ۰ ۲سانتیمترخالی مانده ۵ سانتیمتراز ان شن شکسته پر کرده اب پاشی نموده ویبره یا غلتک زده بعد از خشک شدن لبه کار را تمیز جاروب زده با قیر ام سی قیر پاشی کرده یک لایه اسفالت پخش کرده بعد از مدتی تردد خودروها روی ان بعد از نشست های احتمالی دوباره قیر پاشی کرده اسفالت رویه راهم تراز سطح قدیمی اجرا نماییم توجه شود اسفالت روی لبه سطح قدیم کشیده تشود چون بعدها به دست انداز تبدیل میشود.
لبه های شکسته نوار حفاری که بصورت زیگزاگ هستند با کاتر برش داده یکنواخت نماییم. نویسنده علی کرمی

قیرکاه یا کاه قیر
کاه قیر عایقی شگفت انگیز برای بام ها، کف پارکینگ ها ،محوطه ها وپل عا میباشد.
کاه قیرمخلوطی ازقیر شل وسفت با کاه میباشد.طریقه کار…یک لایه قیرشل…پخش کاه وریختن قیرمخلوط ودرهم کردن انها وبعد صاف نمودن ان.کاریست تخصصی استادکار باید ماهر باشد…هرچه کاه زبرتر باشد کار بهتر وقطر کاه قیربیشتر میشود درنتیجه همه ترک ها وشکاف ها پوشانده لایه ای محکم ایجاد میشوددر(کاه قیر)مصرف قیر بسیار زیاد است.بیشترین کاربرد کاه قیربرای جاهایی است زیرکار انها خاکی باش مانند بام های کاهکلی،سدها ،استخرها و….

اطلاعات کلی برای انتخاب عایق وعایقکار
بعد از استعلام گرفتن وشناخت یک عایق خوب ( ایزوگام، قیرگونی، اسفالت ) مشخصات اختصاصی همان محصول انتخابی خود را یادداشت کرده و بعد از انتخاب اسفالت کار یا عایق کار خود همان محصولی که قبلا یادداشت کرده اید مشخصات خاص ان را دارید از طرف مقابل درخواست نموده تحویل بگیرید . سپ اجرت اجرای کار را با استادکار قطعی کرده و قرار اجرای کار را بگذارد . در مرحله ی اجرای کار باتوجه به توضیحاتی که در قسمت نصب ایزوگام ، اجرای قیرگونی اجرای اسفالت و … برای شما ارایه گردید از اسفالت ار بخواهید با دقت تمام و حوصله زیاد برای شما کار را انجام دهد. توجه به گوشه کنار و ناودان ها وجاهای حساس کار وظیفه اسفالت کار میباشد .کارفرمای گرامی هم خیلی دنبال ارزانی اجرت کار نباشد تا به امید خدا کاری خوب و مطمین تحویل بگیرد.
نویسنده : علی کرمی. تلفن : ۰۹۱۲۲۷۱۱۶۳۴

اطلاعات جهت خرید قیر
باتوجه به تولید قیرهای تقلبی وفراوانی انها در بازار قیر خریداری رابه شرط ازمایشگاه وانالیز محصول تحویل بگیریدفرضا قیر۶۰/۷۰ (قیرشل پالایشگاه)مواد ناخالص دیگری نداشته باشد.
قیر مخلوط ۸۰/۲۵ یاقیر۹۰/۱۵ راخالص خریدکنید بدون مخلوط بودن ان با قیر دمیده.
متاسفانه بعضی افراد قیرها را با هم مخلوط کرده انواع پودرها ،ماسه بادی وضایعات دیگر رابا انها مخلوط کرده که تشخیص ان توسط افراد غیر متخصص بسیار می باشد. توصیه کلی به دوستان این است از خرید قیرهای دمیده یا دمیده مخلوط وسفت یا قیرهای جامد فله ای خوداری نمایید.

اهمیت عایقکاری
دوستان گرامی ،مهندسین ،معماران بزرگ،سازندگان محترم وصاحبکارهای خوب توجه داشته باشند که عایقکاری درساختمان رادستکم نگیرند.
عایقکاری چه درقسمت بام وچه درسرویسها وپارکینگها کاربسیار با اهمیت واساسی میباشد لذا در انتخاب مصالح مصرفی استادکار یاپیمانکاراجرای ایزوگام وقیرگونی نهایت دقت خود رابنمایند.
هرگز این کار را به کارگران وبناهای ساختمانی واگذار نکنید.

موزاییک یا سنگفرش بام
با توجه به تجربه ۳۰ ساله بنده در این کار و با توجه به مشکلاتی که در بام هایی که موزاییک با سنگفرش شده اند به فراوانی دیده می شوند و ما همیشه با معایب این کار در ارتباط هستیم
بنده توصیه می کنم که از موزاییک کردن و سنگ فرش کردن بام ها خودداری نمایید به چند دلیل:
۱- وزن زیاد ملات و موزاییک یا سنگ و مصالحی که در روی بام انباشته می شود
۲- انبساط و انقباضی که در این مصالح وجود دارد عایقکاری بام را خیلی زود دچار مشکل می کند
۳- رویت نشدن قسمت معیوب عایق در نتیجه مجبور می شویم کل بام را عایقکاری کنیم
و چند دلیل دیگر
پس نتیجه می گیریم که بجای این همه بار سنگین از یک لایه اضافه ایزوگام مرغوب استفاده کنیم که هر وقت جایی از آن معیوب شد به سادگی رویت شود و قابل ترمیم و آپارات می باشد و وزن خیلی کمی هم دارد
نگهداری ایزوگام نصب شده
بعدازاتمام نصب ایزوگام،برای زیرپوش پایه هر کولر ۴ تیکه ایزوگام۳۰*۳۰ برش داده اماده کنید، ۴عدد موزاییک یاسنگ نیز تهیه کرده تیکه ایزوگام رادرزیر موزاییک قرار داده پایه کولر را روی ان بگذارید. این کار برای همه کولرها،منبع انبساط وپایه دیشهای ماهواره انجام دهید.
البته تیکههای ایزوگام رانچسبیده وپشت رو به طور ازاد قرار گیرند.
بری دهنه ناودانها از قبل توری یا دریچه فولادی یا پلاستیکی ویا الومینیومی(فلزاهن نباشد چون زود پوسیده میشود)
تهیه نموده روی انها قرار دهید تا از ورود برگ وخاشاک وبطری های سبک به داخل لوله جلوگیری شود.
اگر برای بالا رفتن به خرپشته از نبردبان استفاده میکنیدحتمازیر پایه ان موزاییک،لاستیک یا چیز دیگری قرار دهید.
وسایل اضافی وپوشال کهنه کولر رادر بام نگذارید،گاه گاهی پشت بام را جاروکشی کنید.
کابل های لخت کولر روی ایزوگام قرار نگیرد باعث اتصالی میشود در فصل کارکردن کولرها شلنگ های اب وشناور انها راچک کرده از ریختن اب روی بام جلوگیری کنید ریزش مدام اب باعث تخریب عایق میگردد.
کرمی ۰۹۱۲۲۷۱۱۶۳۴

قیرپاشی رود اسفالت کهنه خیابان ومحوطه
بعد ازجمع اوری ضایعات ونخاله ها وبرداشتن گیاه وریشه کن کرن انها سطح راجاروکشی کرده اماده قیرپاشی مینماییم.
قیرپاشی به دوطریق اجرا میشود
۱ -قیرپاشی دستی= قیرگرم شده ام-سی را بر یک متر مربع یک کیلوگرم بپاشید.اگر قیر موجود ۶۰/۷۰ باشد بعداز گرم کردن قیر مقداری گازوییل با ان مخلوط کرده تا به حالت ام سی درامده بعد قیرپاشی نمایید.قیر بطور متناوب همه جا را بپوشاند
قیر ام سی با چرخ ماشین جمع نمیشود ونیز باعث اذیت کارگر و وسایل کار ان در هنگام کار نمیشود.
برای یکنواخت شدن سطح قیر پاشی از جرخیدن ماشین الات موجود در محل کار استفاده نمایید.
۲ – قیرپاشی با دستگاه = در این روش قیر از قبل اماده شده در تانکر دستگاه ریخته ،اتومات ومرتب ان را پخش مینماید کم یا زیاد پاشیدن قیر توسط اراتور دستگاهتنظیم می گردد.برای یکدست شدن قیر پاشی از چرخش غلطک لاستکی استفاده شود چرخش غلطک لاستیکی بزرگ رویسطح قیرپاشی شده ان را یکنواخت وبهداخل شیارها هدایت می کند.
۳ – قیر پاشی محوطه خاکی وشنی
بر محل خاکی و شنی قیر بیشتری پاشیده میشود و برعکس سطح اسفالت از رفت امد وسایل کار وماشین الات جلوگیری میشود چون احتمال رانش زیر سازی وجمع شدن قیر بسیار زیاد است.
در مکانهای شنی (جایی که بیس ریزی شده) درصورت امکان دوبار قیرپاشیده شودیک سری در رفت ویک سری در برگشت این کارباعث نفوذ کامل قیر در زیرسازی واستحکام اسفالت میشود.در محل خاکی صد در صد قیر ام سی مصرف گردد باپاشیدن قیر دیگر کاملا با چرخ ماشین ،پای کارگر ورفت امد وسایل کار جمع شده از بین میرود
قیر ۷۰/۶۰به داخل زمین نفوذ ندارد همچنین این قیر جذب اسفالت شده باعث قیر زدگی اسفالت در نههیت باعث چین چروک وموج دراسفالت می گردد=====هنگام قیر پاشی مراقب کثیف نشدن جدولها ،دیوارها وسازه های دیگر باشید. اسفالت کرمی ۰۲۱۷۷۰۵۳۰۶۷

پرایمر
پرایمر مانند قیر ام سی میباشد،پرایمر مخلوطی از قیر(شل وسفت)،نفت ومحلولی از نوعی مواد دیگر است حلال پرایمر مواد نفتی میباشد وبرای رقیق کردن ان نیر از نفت بنزین وگازوییل استفاده می کنند.
خاصیت پرایمر درزیرکار ایزوکام مانندخاصیت جوهر نمک درهنگام لعیمکاری می باشدبه این معنی که تمام گرد خاکها وچربیهای موجود درسطح را با نفوذ پذیری که دارد یکنواخت کرده باعث بهتر چسپیدن ایزوگام می گردد. خاصیت بعدی ان بر روی سیمان به تعادل رساندن درجه دمای انبساط وانقباظ لایه ای از سیمان با درجه دمای انبساط وانقباظ قیر وایزوگام می باشد.به این دلیل که ماده اصلی پرایمر قیر میباشد پس با مقدار نفودی که پرایمر در سیمان یا سطح دیگری دارد درجه دمای انبساط وانقباظ ان را با محصولات ومشتقات قیر یکسان می نماید عرضه پرایمر در ظرف های کوچک وبزرگ میباشد.

فاستون یا پرایمر ابی
فاستون نوعی پرایمر است که بر عکس پرایمر قیری حلال ان اب می باشد به عبارتی چسب فاستون با اب مخلوط شده وبا اب رقیق میگردداین مایع ماننددوغ اب مصالحی چون سیمان وگچ عمل کرده با این تفاوت که درجه نفوذ پذیری بالایی داشته وبعد از پخش خیلی زود سفت شده مثل چسب کارایی دارد
ف از فاستون فقط در زیر کار میتوان استفاده کرد اما از پرایمر هم زیرکار وهم در روکار استفاده میشود عرضه ان در ظرف های پلاستیکی کوچک وبزرگ میباشد.

اسفالت—- پخش اسفالت—- فینیشر
برای پخش اسفالت با حجم زیاد به مجموعه دستگاهای بزرگی چون فینیشر،غلتک اهنی ، غلطک تاستیکی ،قیرپاش ،ویدکن ،جاروب موتوری ، وانت بار ،کانکس و وسایل زیاد دیگری نیاز میباشد.
وظیفه فینیشر پخش اسفالت وتسطیح یکنواخت ان با سرعت عمل بالا میباشد و میتواند اسفالت را با هر قطری پخش نماید.در مورد اسفالت واجرای ان با دستگاه یابا دست مطالب وقوانین وگفتمان بسیار بسیار میباشد.

غلطک اسفالت
غلطک دستی که ابزار کار اسفالت کاری است که اسفالت پخش شده رادر سطح های کوچک مانند بامها یاجایی که غلطک بزرگ نمیچرخد اتو کشیده و صاف میکنند.

غلطک موتوری اهنی وغلطک موتوری لاستیکی
غلطک موتوری اهنی کوچک برای صاف کردن اسفالت با متراج ک وزیرسازی استفاده میشود این غلطک ها ویبره یا ویبراتور دارند. وغلطک اهنی بزرگ هیدرولیک که دنبال فینیشر حرکت کرده اسفالت را اتو وکوبش منماید.حرکت این نوع غلزک رئی اسفالت گرم بیش از چند با باعث سرخوردن وشکسته شدن وموجدار شدن ان میشود کاراصلی غلطک اهنی اتو وصاف کردن اسفالت واماده سازی مسیر برای غلطک لاستیکی میباشد.===اسفالت کرمی ۰۹۱۲۲۷۱۱۶۸۴

غلطک لاستیکی
این غلطک بزرگ وبا هیبت است که انواع ۷ چرخ و۹چرخ جدید وقدیمی یا چرخ باریک وچرخ پهن با مارکهای مختلف دراختیار مردم میباشدو
کار ان کوبیدن ویکنواخت کردن اسفالت است هرجه بیشتر روی اسفالت گرم تردد کند صافی وصیقلی اسفالت بیشتر شده دیگر موجی روی ان باقی نمیماند.در مسیرهای طولانی معمولا چند غلطک دنبال هم حرکت میکنند هرچه مسیرطولانی تر باشد موج اسفالت کمتر میشود. درزیرسازی کاربردی ندارد اما برای یکنواختی قیرپاشی بسیار جالب عمل میکند.
اسفالت کرمی ۰۲۱۷۷۰۵۳۰۶۷ همراه ۰۹۱۲۲۷۱۱۶۳۴

غلطک ۶۰ تنی زیرسازی (هپکو)
این غلطک دوچرخ لاستیکی بادی در قسمت عقب ویک چرخ بزرگ اهنی در قسمت جلو با ویبره بسیار قوی دارد این دستگاه بزرگ فقط مخصوص زیرسازی می باشد دراسفالت کارایی ندارد.

اسفالتکار قدیمی
در سالهای گذشته به مجموعه وسایل یک اسفالتکار دستگاه اسفالتکاری میگفتند.اکه شامل ۱- پمپ یا منبع جای سوخت (نفت وگازوییل)۲ -یک یادو عدد چراغ بزرگ ۳غلطک اهنی دستی ۴- دیگ اسفالت ۵ طناب دستی وطناب قرقره همراه با چندینوسیله دیگر هم اکنون بجای پمپ وچراغ وتلمبه و نفت گازوییل از کپسول گاز وچراغ ایزوگام استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید